BÜYÜK ZAFERİN 100.YILI YOLCULUĞU-8

“Demir Atlı Süvariler”

3 Eylül 2022

Bugün Afyonkarahisar Erenler’de yer alan KYK yurtlarından ayrılıyoruz ve çıkmadan önce bir hatıra fotoğrafı aldık. Erkek Süvariler Afyonkarahisar Abdurrahman Mısri Erkek Öğrenci Yurdunda

Kadın Süvariler Afyonkarahisar Safiye Sultan Kız Öğrenci Yurdunda

Tehlikeli Karahisar tünelinden yürüyerek geçtik
       Bugün ilk durağımız Kütahya yolu üzerindeki Anıtkaya Şehitliği olacak. Aslında rotamıza tam ters istikamette olan bu şehitliğimizi ziyaret etmeden gidemedik.Anıtkaya Şehitliğine Yaklaştığımızda Aramıza İki Bisiklet Sevdalısı Karıştı
        Burada 28 Ağustos 1922 tarihinde düşman hatlarının arkasından taarruz ederek bozguna uğratan ve geri çekilmesini sağlayan Süvari kolordusunun şehitleri yatıyor.

Anıtkaya (Eğret) Şehitliği olarak da bilinir. Afyonkarahisar Kütahya karayolu üzerinde yer alan Anıtkaya (Eğret) Kasabası’nda bulunmaktadır. Anıtkaya kasabasındaki bir höyüğün üzerindeki basamaklı bir terasta, Büyük Taarruz’un 28 Ağustos 1922 günkü muharebelerinde şehit düşen 5. Süvari Kolordusu, 2. Süvari Tümeninden, 13. ve 20. Süvari Atay şehitleri anısına, 1924 yılında piramidal bir anıt dikilmiştir. Şehitlikte, 13. Alay Komutanı Binbaşı Galip de dahil olmak üzere, savaşta şehit düşmüş olan 12 Subay ve 6 Er yatmaktadır. Arap alfabesiyle Osmanlıca olarak kazınmış anıt kitabesinde şunlar yazılıdır:
“Anıtkaya (Eğret) Kurtuluş Savaşı’mızı eşsiz bir zaferle düğümleyen, Kocatepe’den gürleyerek ve coşarak bir sel gibi bu topraklardan Akdeniz’e akıp giden, Büyük Taarruz’da yoğun düşman kuvvetlerinin içine baskınla dalan ve boğaz boğaza amansız savaşlarla büyük zafer yaratıcıları ve bu uğurda vatanları, onurları ve yurttaşları için canlarını feda eden sayısız kahramanların şehitliğidir.”

Anıtkaya şehitliğini ziyarete giderken beldenin meydanında vatandaşlar buyurun bir çayımızı için diyerek seslenmişlerdi. Biz de şehitliği ziyaret ettikten sonra meydana gittik. Halk bizi son derece sıcak ve ilgi ile karşıladı. Yaşlılar, gençler yanımıza geldi çay ve maden suyu ikramlarını yudumlarken eskiler yaşanmışlıkları anlattı.Anıtkaya Halkıyla Uzun Bir Süre Sohbet Ettik

Duyduklarımız karşısında yüreğimiz burkuldu. Anıtkaya uzun süre işgal kuvvetlerinin karargâhı olmuş. Bu süre içinde de oldukça fazla zulüm ve işkence yaşanmış. Sıcak ve misafirperver güzel yürekli yöre halkından müsaade isteyerek  Afyon’a doğru dönüşe geçtik. Yol üzerinde öğle yemek molası verdikten sonra Büyük Taarruz Milli Parkı ve Şehitliğine doğru pedalları çevirmeye başladık.Büyük Taarruz Milli Parkı

Burada yatan şehitlerimize de minnet ve şükran duyguları ile dualarımızı gönderdikten sonra Tınaztepe’ye hareket ettik. Bir gün önce Kocatepe’den baktığımız düşman hatlarının arka kısmına gidiyoruz. Yolculuk esnasında sürekli araçların korna ile selamlarına aşina olduk. Bir ara telefonum çaldı,  baktım bisikletçi dostumuz sevgili İhsan Akyürek abi arıyor. Meğer korna ile ısrarla selamlayanlardan birisi de oymuş. Çok güzel göründüğümüzü ve gurur duyduğu belirten ifadeleri gücümüze güç kattı. Tınaztepe’ye girdiğimizde bizi son derece tehlikeli bir şekilde sıkıştıran bir aracın sürücüsü ile kısa bir ağız dalaşımız oldu. Yaptığı tehlikeli hareketi ve kaba davranışını gören halk da bizi destekleyince maganda ruhlu sürücü aracına atlayıp orayı terketti.Tınaztepe Kasabası
        Tınaztepe uzun süren işgal günlerinde çok acılar çekmiş bölgelerimizden birisi. Bölge halkını işgal süresince mevzi ve tahkimat işlerinde ırgat olarak çalıştırmışlar ve gıda ihtiyaçlarını halkın buğdayına tahinine el koyarak buradan karşılamışlar.Düşman hatlarındaki haberleşme hatlarını kesmek isterken şehit edilen Tınaztepe’deki tek şehit
         Tınaztepe meydanına geldiğimizde yanımıza bir kişi geldi. İsmi Adnan Sarıyıldız olan bu kişi belediyenin muhasebe biriminde memur olarak çalışıyormuş. Bize orada kaldığımız süre içinde tüm Tınaztepe’yi yüreğimize koyacak hatta ilk girişte yaşanan o olumsuz hatırayı silecek muhteşem bir ev sahipliği yaptı. Rehberimiz oldu şehitlikleri dolaştık, beldenin keçi sütünden yapılan yerel dondurmasını ikram etti, hatta aracımızı Tınaztepe Belediyesine ait içme suyu dolum tesislerine çekerek bize yolculuk sonuna kadar yetecek koliler dolusu su yükleterek en büyük desteği yaptı. Tınaztepe Suyu 9 Eylüle Kadar Bize Yoldaş Oldu
       Hatta o gece misafiri olmamızı istediyse de biz planımızı bozmayıp müsaade isteyip bu gece konaklayacağımız yer olan Kılıçarslan Beldesine doğru yola koyulduk. Kılıçarslan çok küçük bir belde ve imkânları kısıtlı.Kılıçarslan Belediyesi
     Burada gece konaklamayı kapalı halı sahada çadır kurarak yaptık. Akşam yemek ve sabah kahvaltı ihtiyacımızı belediye karşıladı. Kılıçarslan Belediye başkanına, Keşan halkı ve Belediye Başkanımız Mustafa Helvacıoğlu ‘nun selamını ilettikten sonra istirahate çekildik. Yarın çok zorlu bir gün bizi bekliyor, Çiğiltepe’ye tırmanacağız.